750 pisteen turnaus

Posted on December 12, 2008

0


Turussa 7.12.2008 Ordo Aboensis järjesti 750 pisteen Warhammer FB turnauksen. Olin mukana Ogre Kingdoms -armeijalla, jonka olin hankkinut ja maalannut kahdessa kuukaudessa. Alla oli kaksi peliä 7th editionin säännöillä, aiempi kokemus WHFB:stä on 5th editionista. Sijoituin turnauksessa sijalle 24/27, eli melkein mutta ei aivan viimeiseksi. Mahdollisuudet olisivat olleet hyville sijoille, mutta taito ja tuuri eivät riittäneet.

Turnaus oli erittäin hyvin järjestetty ja palkintoja oli sponsoroitu avokätisesti. Maalaus- ja reilupelipisteitä ei turnauksessa jaettu, mutta tuomarit palkitsivat parhaiten maalatun armeijan erikseen, mikä on mielestäni kaikin puolin paras käytäntö. Kaksi pelaajista olivat myös kirjoittaneet fluffit, josta saivat erikoismaininnan, eli minä ja taistelutoverini V. Hassua, että juuri me kaksi olimme ainoina tehneet taustatarinan, vaikka emme siitä olleet yhteisesti sopineet.

Turnauksessa pelattiin kuusi peliä ja omat vastustajani olivat kaikki reiluja. Turnaus eteni hyvässä hengessä. Iltapäivällä sain huolestuttavan työuutisen, joka vei keskittymisen parin pelin ajaksi. En kuitenkaan puolustele epäonnistumisiani tällä, vastustajat vain olivat ovelampia kuin minä.

Pisteytystaulukko oli toimiva, joskin 750 pisteen peleissä näyttäisi tulevan normaalia helpommin massacre-tason ratkaisuja. Kuusi tasapeliä olisi luonnollisesti riittänyt sijoittumisen pisteiden keskivaiheille, mutta tulostaulukkoa tarkastellessa lähes kaikilla pelaajilla on sekä rökälevoittoja että -tappioita peleissään. Parhaiten pärjäsivät ne, jotka selvisivät minimitappioin ja onnistuivat lisäksi voittamaan pari peliä selvällä piste-erolla.

Peli 1: Timo, High Elf

Pitched Battle. Elffeillä oli nuolia ampuva sotakone ja kolme blockkia jalkaväkeä. Olin huolissani uudesta haltiat lyövät aina ensin -säännöstä ja niinpä päätin olla varovainen, kunnes saisin selvän mahdollisuuden rynnäköidä päälle ja aiheuttaa impact hittejä ennenkuin varsinainen lähitaistelu alkaisi. Elfit lähtivät marssimaan kohti ensimmäisellä vuorolla ja ogret tekivät samoin. Vuorolla kaksi ensimmäinen haltiaryhmä yritti rynnäkköä, mutta lähdin bruiserilla varustetun iron guts -yksikön kanssa karkuun. Omalla vuorollani toiset iron gutsit epäonnistuivat tuhoamaan nuolimiesten blockin. Haltiat epäonnistuivat fear-testeissä ja sain lopulta järjestettyä rynnäkön haltiablockeihin. Ogret voittivat impact hittien avulla taistelun ja olisin saanut rökälevoiton, mutta haltiablocki onnistui tuplaykkösissä ja tuloksena oli 11-9 voitto ogreille.

Gnoblarit hiippailivat pelin aikana haltioiden puolelle ja tienasivat pisteensä tuplana.

Peli 2: Jouni, Daemons

Pelissä kaksi vastustaja osoitti heti epävarmuuden merkkejä, koska ei tuntenut armeijaani. Epäonnistuin kuitenkin käyttämään tätä hyväkseni, tai sitten on vain viisainta myöntää, että lopulta koko turnauksen voittanut vastustajani oli kokeneempi kuin meikäläinen. Peli ratkesi vuorolla neljä. Edellisellä vuorolla bullsit olivat voittaneet kevyen demoniyksikön ja olivat valmiina iskemään yhdelle pöydänneljännekselle kasautuneen demoniarmeijan kylkeen samalla kun ensimmäinen iron guts -yksikkö taisteli bloodlettersien kanssa ja toiset iron gutsit bruiserin johdolla lähestyivät demoneita edestäpäin. Iron gutsit hävisivät epäonnisesti lähitaistelussa bloodlettersejä vastaan mutta pääsivät karkuun. Seuraavalla vuorolla bullsit epäonnistuivat tuottamaan yhden yhtä haavaa heppoisille furieseille, aiemmin karanneet iron gutstit saivat bloodlettersit vastaansa uudelleen ja demonikoirat kylkeensä, hävisivät taistelun niukasti ja pötkivät karkuun joutuen demonien yliajamiksi. Bruiserilla ja tämän iron gutseilla oli hyvä mahdollisuus rynnäköidä kaikin voimin heikentyneiden demonien päälle, mutta epäonnistuivat paniikkipelastuksessa eivätkä enää päässeet mukaan taisteluun. Vuoroilla viisi ja kuusi demonit keräsivät pisteitä pitäen hallussaan kolmea neljästä pöydänkulmasta. 19-1 tappio ogreille.

Gnoblarit tienasivat arvonsa verran pisteitä seisoskelemalla paikallaan.

Peli 3: Varapelaaja, Skaven

Ogret ja skavenit rynnivät päin toisiaan, vuorolla kaksi päästiin lähitaisteluun, jonka Ogret voittivat muitta mutkitta. Skavenit pääsivät karkuun, mutta takaa-ajossa Ogret saivat skavenien ainoan sotakoneen kiinni. Vuorolla kolme takaa-ajo jatkui ja tässä vaiheessa kolmannes skaveneista oli joko tuhottu tai juoksemassa karkuun. Skavenien johtaja blockkeineen pakeni kentältä ja peli oli selvä.

Gnoblarit saivat kiusakseen tunnelista nousevia rottia, mutta onnistuivat yllättäen selviytymään hyökkäyksestä. Koska tässä skenaariossa pisteitä jaettiin kokonaan tuhotuista vihollisyksiköistä tuplana, gnoblarit tienasivat pisteensä triplana. 20-0 voitto ogreille.

Peli 4: Julius, Wood Elf

Metsähaltiat sijoittivat metsikön keskelle pelialuetta, joka ilman muuta sopi ogreille mainiosti. Kaksi jousilla ampuvaa haltiayksikköä sai näin vähemmän kohteita etsimiinsä. Maneater onnistui toimimaan uhkana wardancereille ja pääjoukko sai edetä rauhassa oikeaa sivustaa myöden. Lähitaisteluvaiheessa metsänhenget pomppivat ympäriinsä ja rynnäkköä oli vaikea saada perille. Haltioiden kenraali joutui kuitenkin iron gutsien yliajamaksi. Toinen iron guts -yksikkö ei saanut rynnäkköä perille ympäriinsä tanssivien haltioiden keskellä. Maneaterin hävitessä lähitaistelun ratsumiehille ja iron gutsien epäonnistuessa ryhmittymään hyökkäykseen tilanne näytti todella pahalta. Loppupeleissä haltiat eivät tyytyneet jatkamaan ympärihyppelyään vaan päättivät tuhota bruiserin ja iron gutsit yhteisellä hyökkäyksellä. Ogret voittivat kolme haltiayksikköä helposti ja tilanne tasaantui. Lopputulos oli eräs turnauksen harvinaisista tasapeleistä, 10-10.

Gnoblarit tienasivat pisteensä tuplana, pysyen hengissä ja napatessa pöydänneljänneksen.

Peli 5: Heikki, High Elf

Viidennessä pelissä tarkoituksena oli pitää joukkoja kohdealueella pelin päätyttyä. Deployment-alueellani oli osittain läpipääsemätön metsä, jota lähdin kiertämään. Haltioilla oli ratsuväkiyksikkö, jousimiesblockki, jalkamiesblockki ja nuolia ampuva sotakone. Metsän kiertäminen oli virhe, sillä lähdettyäni sille tielle haltioiden ampuvien yksiköiden oli helppo asettua sopivasti vastaanottamaan joukkoani. Ensimmäinen iron guts -yksikkö lähti karkuun jo ensimmäisestä nuolisateesta eikä palannut kentälle. Samoin kävi toiselle yksikölle, joka pääsi rynnäköintietäisyydelle jousimiehistä mutta kuitenkin päätti ottaa jalat alleen. Bruiseri oli ainoa yksikkö, joka saavutti kohdealueen, mutta epäonnistui saamaan mitään aikaan. Maneater hävisi taistelussa, vaikka pääsi hyökkäämään ratsumiesten kylkeen ja itsepäisyydestä huolimatta epäonnistui moraaliheitossa. Koska en saanut vahinkoa riittävästi aikaan mihinkään yksikköön, en tienannut yhtäkään pistettä. 20-0 haltioille.

Tällä kertaa gnoblarit alisuorittivat eivätkä saaneet mitään aikaan, epäonnistuen bickeröintiheitossa ratkaisevalla hetkellä.

Peli 6: Miika, Wood Elf

Neljäs haltia-armeija tuli vastaan kuudennella kierroksella, jossa kerättiin merkkejä pelikentältä. Pelimerkkien kerääminen tarkoitti yksikön pysähtymistä merkin päälle ja päätin heti, että paras taktiikka on tuhota vihollinen ensin ja keräillä merkkejä vasta sitten. En kuitenkaan noudattanut suunnitelmaa ja vaikeudet alkoivat, kun ogret viivästelivät etenemisessä. Kaikki tärkeät yksiköt saivat pelin aikana niskaansa runsaasti nuolta pääsemättä rynnäköimään. Lopulta irroitin bruiserin ryhmästään ja yritin päästä edes tällä rynnäköimään. Metsänhenget kävivät bruiserin kimppuun, joka selvisi kahdesti vaikeasta break-testistä. Lopulta bruiseriltakin loppuivat haavat ja kentälle jäi ogreista vain reilu puolikas yksikkö gnoblareita ja maneater yhdellä pelimerkillä. 17-3 tappio ogreille.

Gnoblarit tukivat maneateria taistelussa toista metsänhenkiyksikköä vastaan ja onnistuivat kääntämään lähitaistelun ogrejen voitoksi. Gnoblarit tienasivat pisteensä kolmesti, jaetulla kunnialla maneaterin kanssa.

Lopputulos

Ogrejen kohtaloksi ei odotetusti koitunut raa’an voiman ja kestävyyden puute, vaan paniikkikohtausten saaminen. Omaksi syyksi laitan muutamassa kohtaa harkitsemattomien manöövereiden tekemisen. Hyökkäysten koordinointi onnistui hyvin ja vaikka etukäteen pelkäsin, että armeijassani on liian vähän yksiköitä (viisi) tai modeleita (12 ogrea ja 21 gnoblaria), monilla pelaajilla oli joukkoa pöydällä vielä vähemmän. Toinen virhe on aina oman suunnitelman hylkääminen kesken pelin, joka kohtaa aloitteen menettämiseen.

Armeijan sankariksi nousi bruiser, joka aiheutti massiivista tuhoa jokaisessa lähitaistelussa. Todellinen sankariryhmä oli gnoblarit, jotka suorittivat turnauksen tasaisesti, tienaten itselleen kunnioitettavan määrän pisteitä pelistä toiseen.

Advertisements
Posted in: WHFB