Talvipyöräilyn varusteet

Posted on January 15, 2009

0


Pyöräily on liikuntamuotona helppo yhdistää kuntoiluun, hupiin ja hyötyliikuntaan. Polkupyörällä alle 20 kilometrin matkat taittuvat kaupunkiympäristössä usein yhtä nopeasti kuin autolla tai julkisilla kulkuvälineillä. Maantiellä alle 20 kilometrin matka vie puolesta tunnista tuntiin sääolosuhteiden, maaston muotojen ja mukana kuljetettavan tavaran mukaan. Ei liian pitkä aika antaa hetkeksi stressitöntä tilaa omille ajatuksille.

Pimeys kiusaa talvipyöräilijää

Pimeys kiusaa talvipyöräilijää

Tavallisesti suurin este talvipyöräilylle on valon puuttuminen. Vaikka polkupyörässä onkin valo, sen valaisema alue ei ole kovin suuri eikä pyöräily ainakaan kovemmassa vauhdissa ole kovin miellyttävää. Maisemia ei näe lainkaan, mikä on yksi pyöräilyn mielekkääksi tekevistä seikoista. Työmatkalla maisemien puuttuminen ei juuri haittaa, kun samat näyt on jo nähty satoja kertoja, voi pimeyden tuoma suoja antaa toivottua vaihtelua tylsäksi käyneisiin kilometreihin.

Etelä-Suomessa talvi on lyhyt ja hajanainen. Alkuvuodesta 2008 oli vain yksi päivä, jolloin ei lumimyrskyn takia olisi kannattanut lähteä pyörällä töihin. Talvella 2008-2009 ei ole vielä ollut yhtäkään sellaista päivää.

Talvipyöräilyssä tarvitaan muutamia lisävarusteita, jotta homma tuntuu mukavalta. Itselle ehkä merkittävin varuste on ollut olkaimilla varustetut pyöräilyhousut. Noin 100 euroa maksaneet housut ovat olleet hintansa arvoiset. Housut ovat etupuolelta tuulenpitävää kangasta ja takaa hengittävät. Housut nousevat korkealle vyötärön yläpuolelle ja olkaimet pitävät vaatteen paikoillaan. Korkean vyötärön ansiosta viima ei pääse selän puolelta yllättämään. Omissa housuissani ainoa miinus on musta väri, johon valmistaja ei ole katsonut tarpeelliseksi laittaa minkäänlaisia heijastimia.

Nishiki Ultra Pro 2007 talvikunnossa

Nishiki Ultra Pro 2007 talvikunnossa

Polkupyörän nastarenkaat ovat ehdoton väline oman turvallisuuden ja miellyttävän ajamisen vuoksi. Toista vuotta käytössä olevissa  Nokian nastarenkaissa ei näy juuri käytön merkkejä, vaikka ovat olleet ajossa toistasataa päivää. 140 euroa nastarenkaisiin näyttäisi olevan usean vuoden mittainen sijoitus ja korkealla keskiprofiililla varustetut, hyvälaatuiset nastarenkaat rullaavat maantiellä kohtuullisesti. Ei kuitenkaan liian hyvin, sillä kun keväällä vaihtaa kesärenkaat alle, tuntuu kuin olisi saanut siivet selkään.

Kaulan ja niskan peittävä pipo on mukava varuste. Toivoisin myös sijoittavani jonain päivänä oikeisiin kengänlämmittimiin, sillä varpaat ja jalkapöytä ovat ensimmäinen paikka jossa viima tuntuu. Pyöräilyä varten tarkoitetut suojat poistaisivat viiman ja suojaisivat myös nilkkaa.

Valo pyörän edessä on lain mukaan pakollinen ja taaksekin kannattaa laittaa valo. Vaatteissa ja pyörässä on lisäksi syytä olla useita heijastimia, vaikka ajaisikin valaistuilla alueilla. Helpoksi keinoksi olen huomannut liimata tarralla varustettua heijastinnauhaa kypärään, kypärässä heijastin pysyy kiinni ja poissa tieltä talvet ja kesät.

Advertisements