Webasto tulppa ja palopesä vaihtaminen BWM E46 320 d

Posted on January 10, 2012

0


Webaston neljä vuotta käytössä ollut palopesä näyttää tältä.

Webastossa hehkutulppa ja palopesä ovat sama osa. Kun Webasto avattiin, uunissa oli niin paljon karstaa että palopesän vaihtaminen huomattiin erittäin hyväksi ideaksi. Huono puoli asiassa on, että osa tulppa-palopesä maksaa 250-260 euroa, vaikka joskus varmaan selviäisi pelkällä tulpan vaihdolla. Tähän autoon Webasto oli asennettu merkkihuoltamolla vuonna 2007 eikä sitä luullakseni oltu avattu neljään vuoteen. Auto on vuosimallia 2000 ja käyttövoima diesel. Webasto on virallinen BWM:n lisävaruste, sen saa tehdasasennettuna ja tässäkin, vaikka asennettu jälkeenpäin, on BWM:n logoon ja formaattiin mukautettu ohjekirja. Volvoon vastaava työraportti löytyy täältä. Linkin takaa löytyy myös ohjeet vikaraportin nollaamiseen.

Palopesän vaihto huoltamolla (ei merkki-) olisi maksanut 600 EUR. Itse tehtynä aikaa meni sellainen 5 tuntia, mutta kannattaa ottaa huomioon että en ole kokenut autonasentaja. Nyt kun näki miten Webasto on asennettu, ymmärtää miksi Webaston asentaminen autoon maksaa niin älyttömästi: laite liitetään voitelujärjestelmää lukuunottamatta melkein kaikkiin moottorin liikkuviin osiin.

Webasto paikassa takaa

Webasto Thermotop Z/C diesel

Pakoputken kanssa tarkkana

Webasto löytyi kuskin penkiltä katsottuna oikean eturenkaan etupuolelta, aivan helman alapinnan tasolta. Siis siitä kohtaa, joka herkästi osuu vinoparkissa katukivetykseen. Webaston oikealta puolelta lähtee noin 2 cm paksu pakoputki, joka tulee ulos oikealta alhaalta, heti puskurin takaa, osoittaen suoraan alaspäin. Pakoputki on alumiinista haitariputkea ja se menee lyttyyn, jos auton ajaa rotvalliin. Varmasti on joskus jollekin käynyt niin että kuraa tai jäätä on joutunut putkeen ja Webasto tukkiutuu, rikkoen laitteen tai ainakin kerryttäen karstaa uuniin. Pakoputken pää näkyy kun menee rötväämään oikean kulman alle ja sen voi sörkkiä auki ja suoristaa meisselillä.

Tulpan vaihtamiseksi Webasto pitää purkaa. Periaatteessa ainoa välttämättä irroitettava liitäntä on polttoaineletku, mutta koska laitteeseen on kiinnitetty myös jäähdytysnesteen tulo ja meno sekä sähköt, Webaston purkaminen paikallaan olisi ollut mahdotonta.

Lyhdyn irroittaminen oli hiukan hankalaa mutta kiinnittäminen vielä hankalampaa.

Auton purku

Oikea kylki tunkilla ylös ja pölkyn varaan ja oikea eturengas irti. Pohjalevystä lähti sopivan kokoinen pala, joka suojaa oikeaa nurkkaa Webaston pakoputken ympäriltä sekä noin puolta lokasuojan sisäpinnasta. Webaston pakoputken ympärillä on suojan läpiviennin kohdalla kuminen tulppa.

Oikea etulyhty piti irroittaa. Lampun alla oleva lista lähtee ruuvimeisselillä auttamalla alkuun munuaisten vierestä keskeltä, sitten varovasti taittamalla sitä ulospäin. Vilkkuvalon kotelo irtoaa tämän jälkeen vetämällä ja lyhtykotelo irroitetaan neljällä ruuvilla. Kotelon kaksi alempaa ruuvia on kovin hankalassa paikassa kotelon alla, johon pääsee jatkovartisella räikällä juuri ja juuri käsiksi lampun alla olevan listan irroittamisen jälkeen. Lyhtykotelon voi kääntää nurinpäin sen verran kuin johdot antavat periksi.

Vesiletkut oli vedetty puskuria myöden munuaisten etupuolelta. Puristimilla sitten lyttyyn vaan!

Jäähdytinnesteletkut kaivettiin esiin ja puristettiin umpeen puristimilla. Letkuissa oli alumiininen suojus pitkällä matkalla, mutta munuaisten kohdalta kaivelemalla saatiin esiin suojaamatonta kohtaa johon puristimet sai kiinni. Nestettä tulee kuitenkin jonkun verran, joten joku astia pitää laittaa alle kun letkut avataan. 4-5 dl tuli tavaraa, joka oli sen verran kirkasta että se päätettiin palauttaa systeemiin kun homma oli valmis.

Webasto on kiinni kahdella metallisella tukivarrella. Sähköjohdot ja polttoaineletku olivat niin hankalassa paikassa, että Webasto piti irroittaa ensin ja vetää alas sen verran, että lokasuojan kautta sai polttoaineletkun irti. Tässä kohtaa tarvitaan melkein avustajaa, koska letkussa oleva tavara voi tulla ulos vauhdikkaasti ja jos samalla joutuu kannattelemaan uunia, ei kädet riitä. Webastoa ei oltu käytetty neljään viikkoon (onneksi talvi on ollut leuto), eikä putkesta valunut mitään. Polttiaineputki tukittiin kuitenkin teräväksi veistetyllä puutikulla, lyijykynä ja jessariteippi toimisivat myös. Sähköjohdot irtoavat vetämällä, liittimen vieressä olevasta klipsusta auttamalla.

Sumuvalon polttimon pääsee muuten nyt vaihtamaan. Kannattaa vaihtaa tässä vaiheessa, sillä tässä kokoonpanossa sitä ei pysty Webastoa irroittamatta vaihtamaan!

Webasto irti edestä kuvattuna.

Webasto irti takaa

Webasto kansi irti. Paikassa vielä vanha pesä.

Sähköjohdoista kaksi vielä paikassaan.

Uuni pöytään

Webaston takaosassa on viisi sähköjohtoa, jolla laitteen eri osat keskustelevat keskenään. Ne voi kytkeä väärin, en tiedä onko siitä haittaa mutta onneksi tuli valokuva otettua jotta saatiin takaisin samaan järjestykseen. Rungon purkamiseen tarvitaan Torx-avain. Tulppa-palopesä -osan mukana tuli joukko liittimiä ja tiivisteitä, uusia osia katsomalla näkee mitä Webastosta pitää ottaa irti, jotta lopulta päästään itse asiaan. Pilli, jossa polttoaineletku oli kiinni, on sama mikä uudessa palopesässä näkyy.

Uuni hinkattiin teräsharjalla ja paineilmalla puhtaaksi. Sitten Webasto kasaan ja takaisin paikalleen. Muistitko vaihtaa sumuvalon?

Uuni puolillaan karstaa.

Putsattu uuni.

Uuden palopesän mukana tuli paitsi uunin ylä- ja alakannen välinen tiiviste, myös kumitiiviste samaan väliin. Purkaessa vanhaa kumitiivistettä ei tullut vastaan. Olisiko palanut kokonaan pois vai eikö sellaista aiemmin ole ollutkaan, se ei selvinnyt. Kansi oli kuitenkin tiiviisti paikallaan ja tiiviiksi se taas kiristettiin, nyt kumikauluksella varustettuna.

Tältä näyttää tila, johon irroitettu Webasto pitää tunkea takaisin. Kuvattu ylhäältä irroitetun lyhtykotelon läpi. Punainen mökö on sumuvalon polttimo, jota ei voi millään vaihtaa ilman että ottaa Webaston irti.

Nesteet myllyyn ja menoksi

Ulos tullut jäähdytinneste kaadettiin siivilän läpi täyttökorkista takaisin. Lisäsin myös 0,5 dl vettä, sillä tavaraa oli jonkun verran tippunut lattialle astioiden ohi ja lisää valui kun Webasto avattiin. Koska vesiletkuissa ja Webaston sisällä on nyt ilmaa, ei kannata kokeilla laitteen toimintaa heti. Tunnin ajon jälkeen kokeilin ja hyvin toimi. Polttoaineletkua ei ilmattu, mikä tuli mieleen vasta seuraavana aamuna, mutta aamulämmityksen aikana kuului vain tavallista enemmän pientä napsutusta kun Webasto haki polttonestettä tankista.

Webastossa on vikaraportointijärjestelmä. Huoltamolla neuvoivat, että järjestelmää ei tarvitse nollata virheestä palautumiseen. Virheenä oli että liekkivahti katkaisee palon, ehkä tämä tapahtui uunissa olevan karstan takia. Huoltamolla eivät kuitenkaan löytäneet järjestelmän OBCB-nastaa, joten vikakoodin lukemiseksi he irroittivat hallintapaneelin ja liittivät siitä johdoista lukulaitteen Webastoon.

Advertisements
Posted in: Auto, Kodin työt