E46 iskunvaimentimien vaihto

Posted on January 3, 2013

0


Iskunvaimentimien vaihtoon tarvitaan jousipuristimet ja syvälle menevä 22 mm avain, josta pystyy samalla kierittämään kuusiokoloavaimella läpi. Auto on BMW ’00 320 D. Ilmeisesti iskunvaimentimen pystyy vaihtamaan paikallaankin, mutta ei ihan ymmärrä miten jousen saisi puristettua alakautta nostamalla. Tunkilla nostamalla puristaminen ei onnistu, koska jousen alakuppi on samaa osaa joustinputken eli iskunvaimentimen kanssa.

Auto ylös, rengas pois ja johdot irti kannattimesta joka on kiinni iskunvaimentimen ja olkatuen kiinnikkeessä (johdot lähtevät ihan vetämällä). Kallistuksenvakain irti ensin, sitä pitää pitää kiinni vastapuolelta ja avain on 16 mm, mutta toisella puolella ei avain mahtunut kallistuksenvakaimen pallonivelen ja joustinputken kiinnikkeen väliin vaan piti käyttää siirtonivelpihtejä, joilla sai puristettua vastakappaleesta sekä mutteria että prikkaa yhtä aikaa. Olkatuki irti, jonka jälkeen olkatuen, pyöränlaakerin ja jarrulevyjen muodostama keskiöpakka on mahdollista irrottaa joustinputkesta alakautta. Pakka mahtuu juuri ja juuri putoamaan tarpeeksi alas. Kun joustinputki ja keskiö ovat irti toisistaan, kannattaa pyörittää yksi pyöränpultti paikalleen ja laittaa keskiö roikkumaan sen varaan tunkkia tms. vasten.

Jousi ja iskunvaimenninTyöläin osuus edessä. MacPhersonin systeemillä toteutettu jousi-iskunvaimenninyhdistelmä kiinnitetään tukevasti paikalleen ja jouset ruuvataan kasaan jousipuristimilla. Lainaamillani jousipuristimilla jousen puristaminen jännitteettömäksi ei onnistunut ja meinasi usko loppua koko asennustyöhön. Jousipuristimen rakenne mahdollistaa puristuksen vain tiettyyn rajaan asti, jossa puristimen päät ottavat toisiinsa kiinni. Siirtelin puristimia edestakaisin pitkän aikaa koittaen saada mahdollisimman pitkän matkan jousta puristukseen, mutta käytännössä puristimen sijoittelulla on vähän merkitystä sillä puristusmatka on aina sama. Niinpä piti kokeilla jousilautasen irroittamista, vaikka jousessa oli vielä tuntematon määrä jännitettä. Kun käsipelillä painoi jousta lujasti, sitä jaksoi jo hiukan painaa alaspäin. Ruuvi avattiin erittäin varovasti (lisää tästä alla). Käytännössä puristus oli jäänyt vain noin puolisen senttiä vajaaksi, joten jousen kanssa työskentely onnistui loppujen lopuksi hienosti. Varoituksia jousen puristemisen vaaroista oli kumminkin tullut kuultua ja luettua niin paljon että riskin arvioiminen otti oman aikansa.

Rälläkkä laulaa

Iskunvaimentimen yläpäässä oleva ruuvi on hankalassa paikassa jousen yläkupin laakerikotelon sisässä. Osoittautui, että autossa oli ennestään iskunvaimentimet eri paria. Ensiksi työn alla olevassa oli 20 mm mutteri ja pitkällisen aivotyön ja kokeilun tuloksena löytyi sytytystulppa-avain, jolla mutteri saatiin auki. Normaali räikkähylsy ei käy, sillä iskunvaimentimen putkea on pidettävä paikallaan kuusiokoloavaimella, joka painetaan ruuvin läpi eli räikkäavaimessa pitäisi olla kuusiokoloavaimen mentävä reikä keskellä. Virallinen työkalusarja joustinputken yläruuvin avaamiseen näyttää tältä. Koska iskunvaimentimet olivat eri paria, toisella puolella ei sytytystulppa-avain tehonnut, sillä ruuvin läpimitta oli 22 mm.

Piti siis tehdä työkalu itse. Paikallinen työkaluliike myi 22 mm hylsyä hintaan 3 €. Hylsyyn tehtiin kaksi viistettä kulmahiomakoneella, jolloin sitä saattoi pyörittää avolenkkiavaimella. Samaan aikaan kuusiokoloavaimella oli mahdollista pitää joustintuen putkea paikallaan hylsyn läpi.

22 mm hylsy ja viisteet

Kun jousi saatiin irti, voitiin uusi joustinputki kiinnittää ruuvipenkkiin ja kasata paketti kuntoon. Kannattaa varata kumisuojasarja valmiiksi, koska pelkän pohjaanlyöntikumin vaihtamiseksi ei olisi kiva suorittaa koko operaatiota uusiksi. Ohjaus alkoi vaeltaa iskunvaimentimien vaihdon jälkeen, joten varasin ajan nelipyöräsuuntaukseen.

Advertisements
Posted in: Auto, Kodin työt