E46 jäähdyttimen vaihto

Posted on May 4, 2014

0


BWM 320d E46 vuosimallia 2000 manuaalivaihteella ja ilmastointilaitteella, jäähdyttimen vaihto ja välijäähdyttimen sekä vaihteistoöljyjäähdyttimen putsaus ja jäähdytysnesteen ilmaus. Jäähdytysneste vuotaa ja kohta kolmesataatonnia lasissa. Olisikohan aika vaihtaa vesipumppu, syylärissäkin voi olla jotain vikaa. Tilasin kamat Osamiehestä ja kävimme veljeni kanssa auton kimppuun. Ennen purkuhommiin ryhtymistä eniten jännitti tuulettimen irroitus, koska sekä havainnevideossa, toisessa ohjeessa että korjausoppaassa (joka ei ihan tarkalleen ole sama malli) kerrotaan että tuuletinta ei välttämättä saa irroitettua ilman erikoistyökalua ja 32 mm avolenkkiavainta. Mutta ei meiltä mennyt kuin 2 min saada tuuletinta koteloineen irti, sillä tässä mallissa tuuletin on kiinni kasetissa, jonka moottorin puoleisessa päässä on alipaineella ohjautuvat kaihtimet sisääntuloilman määrän säätämiseksi. Autowiki muuten tiesi tämän, muut lähteet eivät maininneet asiasta mitään. Tosin kaihtimet ovat jäähdyttimen ja moottoritilan välissä eikä jäähdyttimen ja ajoviiman välissä.

E46 tuuletinkasetti

E46 tuuletin ja sen mukana tuleva kasetti. Alipaineen venttiili kuvassa oikealla ylhäällä.


Tuuletin on kiinni yhdellä Torx-ruuvilla oikeasta laidasta ja yhdellä vetotapilla kannesta vasemmalla. Sähköliittimet kaksi kappaletta sijaitsevat oikealla keskellä, näistä alin oli kiinni palassa joka oli kovin löysänä kasetin kyljessä. Lisäksi tarvitsee irroittaa pieni alipaineletku, joka on lähellä paisuntasäiliötä, se lähtee vetämällä. Kun alipainetta ei ole, kaihtimet ovat auki mikä voi hankaloittaa kasetin nostamista. Kaihtimia voi koittaa pitää suljettuna tuulettimen vasemmasta laidasta painamalla, siellä on vipu jossa levyt ovat kiinni. Kaihtimet ovat jonkunlaista kumia ja antavat vähän periksi joten nostamalla selviää.

Kun tuuletin on poissa, moottorin etupuolen ja jäähdyttimen väliin jää 20-30 cm tilaa. Vikojen etsintä on nyt helppoa. Jos olisi tiennyt, että tuuletin on noin helppo irrottaa, olisi tullut tutkittua vuotoja tarkemmin ennen osien hankintaa. Koska vesipumppu näkyy nyt hyvin, totesimme että sitä ei tällä kertaa vaihdeta koska se on kahden kiilahihnan takana, joista varaosakauppias suositteli hankkimaan vaihdokkihihnan vain toiseen. Paras vaihtaa myös ilmastointipumpun kiilahihna (se alempi ja lyhyempi, tämä) ja siis myös varsinainen moniurahihna. Plus että vesipumpusta ei näkynyt vuotoja. Eikö bemareitten pitänyt muuten olla ketjukoneita? Missä se ketju on?

E46 jäähdyttimet ilman syyläriä

Kuvassa näkyy E46 320d vaihteistoöljyn jäähdytinkenno, intercooler (alin pitkä ohut kenno), tuulettimen irtonainen sähköjohto, paisuntasäiliö kiinni telakassaan ja jäähdytysjärjestelmän vesiputkia jotka muuten olisi kannattanut suojata ennen kennojen puhaltamista puhtaaksi paineilmalla.

Nyt sitten työvaihe mikä olisi pitänyt tehdä heti eikä vasta siinä vaiheessa kun koitimme saada syylärin irti. Viimeistään siis nyt on syytä irroittaa pohjalevyjä autosta. Muuten jäähdytinneste ja shitti jää levyjen päälle kun vesiputkia aletaan avata. Pohjassa on suorakaiteen muotoinen reikä suunnilleen tuulettimen paikan alla. Tämän kohdan ympärille on taivuteltu U:n muotoinen muovikappale, joka ainakin tässä lähti irti ilman ruuvaamista. Lisäksi isompaa pohjalevyä pitää irroittaa edestä päin, tämä levy on iso ja alkaa puskurimuovien alta. Levyä ei tarvitse irroittaa kokonaan, kun saa etupään irti puskurilevyjen alta, se antaa periksi niin paljon että pääsee käsiksi syyläriin. Meillä koko levystä riitti kahden ruuvin irrotus, muut ruuvit olivat jo parhaat päivänsä nähneet.

Kun tuuletin on poissa ja pohjalle on raivattu tilaa (ämpäri kannattaa laittaa valmiiksi auton alle) jäähdytysputkisto avataan. Ilmausruuvi löytyy jäähdytysnesteen täyttöaukon vierestä, se on kumia ja aukeaa talttaruuvarilla tai philipsilläkin. Jos järjestelmä on ollut tiivis, ilmausruuvi hörppää ilmaa sisään kun avaat sen ja kun auto ei ole käynnissä ja lämmin. Muuten, ei kannata avata kovin kuumaa jäähdytysjärjestelmää. Meillä oli ajoa takana noin 6 km veljen pihaan jonka jälkeen vartin seisokki, eikä järjestelmä enää ollut kuin kädenlämpöinen, painetta ollut lainkaan.

Koska melkein koko systeemi näkyy, voi ihan valita itse minkä putken avaa ensiksi. Kaikissa putkissa on semmoinen pikaliitin, missä U:n muotoinen jousi vedetään keskeltä sentti pari ylös, jolloin se lukittuu paikalleen auki-asentoon. Putken voi nyt vetää irti, toiset putket ovat tiukemmassa kuin toiset mutta vetämällä kaikki lähtee. Kun putkia panee takaisin kiinni, jousi voi olla valmiiksi kiinni-asennossa ja se sanoo klik kun putki on tarpeeksi syvällä. Virallinen tapa tyhjentää jäädytysneste löytyy hankalasta paikasta syylärin alta.

Jäähdytysnesteen tilavuus manuaalivaihteisessa E46 320d:ssä on 8,5 litraa. Tavaraa tuli kumminkin ulos ehkä enintään 6 litraa vaikka paisuntasäiliön merkkitikun mukaan järjestelmä oli täysi ennenkuin putket avattiin.

Paisuntasäiliön irrotus oli tämän operaation hankalin vaihe. Emme saaneet paisuntasäiliötä ollenkaan irti siitä telakasta millä se on kiinni autossa ja syylärissä. Telakka saatiin irti kun syyläri oli jo irti mutta vielä sisällä konetilassa. Takaisinkokoamisvaiheessa telakka koitettiin kiinnittää syylärin ollessa kiinni, mikä oli virhe koska telakan alinta ruuvia ei saa enää kiinni johtuen intercoolerin ilmaletkuista. Niinpä paisuntasäiliön telakan alaosa jäi ruuvaamatta ja panimme sen kiinni nippusiteillä.

Paisuntasäiliö vaikutti täysin ehjältä joten ehkäpä sitä ei tänä vuonna tarvitse vaihtaa. Se onkin hyvä koska huolimatta korjausoppaiden selityksistä en saanut kaikkia muoviklipsuja irrotettua, jolla paisuntasäiliö on telakassaan kiinni.

 

E46 paisuntasäiliö altapäin

E46 320d paisuntasäiliö altapäin. Tässä kiinni myös telakka jolla koko härveli on kiinni autossa ja syylärissä.

Itse syyläri lähti irti helpolla. Tuulettimen kannen ruuvi oli pitänyt syyläriä kiinni oikeasta ylälaidasta, vasemmalta löytyi vastaavasta kohdasta ruuvi. Altapäin löytyi vielä molemmista nurkista ruuvit, jonka jälkeen jäähdytin oli nostettavissa yläkautta ulos. Näitä ruuveja ei pääse kiertämään millään ellei alamuovi ole pois, kuten aiemmin selitin. Kun alamuovin avaa vasta tässä vaiheessa, jäähdytysnestesuihku on taattu nimimerkillä siisti homma. Onneksi auto oli falskannut jäähdytysnestettä jo monta viikkoa niin että jäljellä oli melkein vain pelkkää vettä.

Jäähdytysjärjestelmän jäähdytyskenno elikkä se syyläri ei yllätykseksemme ollutkaan ainoa kenno mitä E46 320d:n munuaisten takaa löytyy, eikä edes ensimmäinen niistä. Ekaksikin on mainittava että kennot olivat täynnä moskaa. Pölyä, kasvinosia, siemeniä, mitä kaikkea. Pahiten tuntui olevan jumissa itse syyläri, josta oli täysin tukossa, ehkä 75 prosenttisesti. Muut kennot mitä paketista löytyi paljastuivat vaihteistoöljyn jäähdyttimeksi ja turbon välijäähdyttimeksi eli intercooleriksi. Näistä ei kerrottu korjauskirjassa tai netistä surffatuissa ohjeissa mitään. Mystisyyttä lisää se että Googletukseni mukaan vain automaattivaihteistolla varustetuissa 320d:ssä on vaihteistoöljyn jäähdytys, tämä auto on manuaali.

E46 kennot syylärin lisäksi

Tässä kuvassa näkyvät ne E46 320d BWM:n kaksi kennoa jotka autossa ovat syylärin lisäksi. Ylempi on vaihteiston jäähdytin ja alempi intercooler. Intercooler on kiinni kahdella samalla ruuvilla kuin syyläri ja kun syylärin ottaa irti, se roikkuu paikoillaan paksuilla ilmaletkuilla, jotka ovat sen molemmissa päissä. Ilmaletkujen kiinnikelenkit olivat meillä jumittuneet niin että eivät ruuvaamalla auenneet.

No, autoon jääneet kennot putsattiin paineilmalla ja uusi syyläri made in South-Africa kaivettiin esiin. Intercooler on kiinni syylärissä sekä tapeilla että ruuveilla ja asentaminen on vaikeaa ilman apulaista. Kahdet kädet tarvitaan, toinen nostaa Intercooleria altapäin ja ohjaa syylärin tappeihin kiinni, toinen laskee kennoa ylhäältä. Syyläri menee paikoilleen tiiviisti painaen ja ruuvaus ja letkujen kiinnitys (muista klik). Paisuntasäiliö ja tuuletin paikalleen, muista alipaineletku. Sitten pohjalevyt ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus.

Johtuuko putsatuista kennoista vai oliko syylärissä oikeasti vikaa, mutta koeajon jälkeen tuntuu että moottori käy huomattavasti paremmin. Lämmöt ainakin pysyvät vakiona eikä auto ole vielä nyt seuraavanakaan päivänä vuotanut jäähdytysnestettä yhtään. Toimivuudesta voi varmaan olla varma vasta kun jäähdytysjärjestelmässä on ollut kunnolla painetta. Rynkytin ja kiihdyttelin autoa koeajon aikana ihan urakalla mutta pitänee ajaa pidempi reissu ennenkuin totuus paljastuu. Nyt näyttää ihan hyvältä vielä.

 

Advertisements
Posted in: Auto, Kodin työt