E46 jarrupalojen ja jarruanturin vaihto

Posted on January 31, 2015

0


Jarruantureita on yksi edessä ja yksi takana. Omassa mallissa anturit taisivat olla edessä vasemmalla ja takana oikealla kyljellä. Anturin kärki on jarrupalojen sisällä ja se kuluu samaan tahtiin kuin jarrupalat joten anturi on tarpeen vaihtaa jos palat vaihtaa. Osa maksaa noin kympin. Edessä anturin toinen pää on hiukkasen hankalassa paikassa varsinkin jos on nostanut autoa siitä kumilevyn kohdasta mikä on tunkin paikaksi suunniteltu. Anturi kytketään johtimeen muovisen rasian sisällä joka aukeaa varovasti raottaen ilman työkaluja.

Kun anturi on vaihdettu ja homma muutenkin paketissa, täytyy anturi vielä resetoida järjestelmään niin että pitää avainta ykkösasennossa parikymmentä sekuntia. Muuten jää jarrujen kuluneisuutta osoittava valo palamaan kojetauluun.

Sitten varsinaiseen työsuoritteeseen eli jarrupalojen vaihtoon. Kun rengas on irroitettu, jarrusatula on helposti näkyvillä. Sen kiinnityspultit 2 kpl löytyvät jarrulevyn sisäpuolelta sellaisesta paikasta mitä ei oikein pääse näkemään. Kiintolenkillä tai räikällä pääsee kuitenkin vääntämään ihan hyvin. Tarvitsee varmasti kumivasaraa tai kättäpidempää vääntöä koska jarrusatula kaikenkaikkiaan on huolellisen ikiköntsän kyllästämä.

Jarrusatula ja jarrumäntä

Jarrusatula purettuna ja mäntä ulkona. Mäntä pitää saada työnnettyä sisään. Työn ajaksi tue koko hässäkkä linnunpöntöllä.

Kun satula on irti, tue se kanisterilla tai halkopinolla niin ettei se roiku itsekseen jarruletkujen varassa. Paketti on niin painava että putket eivät välttämättä roikuttelusta tykkää. Vanhat jarrupalat on helppo irroittaa varsinkin jos kumauttaa niitä (kumi)vasaralla. Uusien paikalleen laittaminen onkin sitten toinen juttu, sillä jarrumäntä on todennäköisesti esillä koska olet kuitenkin jarruttanut viime viikolla ainakin kerran. Koska vanhat palat ovat ohuiksi kuluneet, mäntä on ulkosalla paljon enemmän mitä uusien palojen kanssa on tarvetta. Mäntä pitää siis työntää pois tieltä. Vanhoja jarrupaloja käsitellessä kannattaa pitää mielessä että niissä saattaa olla asbestia tai muuta haitallista substanssia.

Jarrumännän sisään työntämiseen on olemassa omia merkkikohtaisia työkaluja. Katselin omaan malliin kehiteltyä kapinetta kaupassa ja totesin että sillä hommaa nyt ei ainakaan voi hoitaa. Ko. vekotin oli eräänlainen pihtityökalu jolla olisi pitänyt kämmenvoimin suorittaa puristus. Ei onnistu ainakaan 10+ vuotta vanhan auton tapauksessa. Tarvittavan työkalun voi helposti väkertää itse ruuvitangosta ja sopivista muttereista. Valitse riittävän paksu tanko sillä voimaa voidaan tarvita todella paljon.

Mutteriviritys

Männän sisään työntämiseksi itse tehty työkalu koostuu paksusta kierretangosta, parista mutterista ja metallilevystä. Muttereita kiristämällä mäntä erkanee jarrusatulan toisesta reunasta ja painuu sisään. Puristus on syytä suorittaa hitaasti jotta jarrumömmöt pysyvät rauhallisina.

Kun mutteriviritys on paikallaan kierrä mäntää auki hitaasti. Vaarana on, että jarrunesteet eivät riittävästi pääse perääntymään jarruletkuista ja tulevat ulos ei-toivotusta pisteestä. Huolto-opas neuvoo avaamaan jarrunestesäiliön korkin.

Lopulta mäntä on pohjassa ja uudet jarrupalat mahtuvat paikalleen nippa nappa. Muista anturin vaihto. Sitten satula paikkaan ja renkaat ja menoksi. Uudet palat maksavat anturin kanssa noin 50-150 EUR koko autoon. Itse tehty työkalu männän puristemiseksi maksaa 5 EUR. Työhön kuluva aika on parisen tuntia. Ainakin tässä autossa jarrupaloihin liittyvät systeemit ovat sellaisia toteutuksia että niitä näyttäisi olevan mahdoton koota tai kiristää väärin, joten homman omatoimista hoitamista voi suositella kaikille kumivasaran omistajille.

Uudet jarrupalat paikassa

Uudet jarrupalat viimein paikallaan.

Advertisements
Posted in: Auto, Kodin työt