E46 vesipumppu ja hihnat

Posted on April 29, 2015

0


Vesipumpun vaihtamiseksi hihnat pitää avata. Kannattaa siis vaihtaa samalla hihnat jos tarpeellista. Kaikki korjausoppaat, web-oppaat ja YouTube-videot mitä sain vastaan näyttivät erilaisen mekanismin avata taaempi lisälaitehihna (englanniksi serpentine drive belt). Sitten löytyi tämä (linkki sinne), jossa on samanlainen systeemi kuin vuosimallin 2000 320d Touringissa. Tässä oppaassa ystävällisesti neuvotaan hankkimaan BMW:n erikoistyökalu 113340 (BWM special tool 11 3 340). Saman asian ajaa Gorilla Toolsin 14 mm kuusiokoloavain.

CDyDAmGWIAIde58

Meikäläisen hihnankiristin on hydraulista mallia mutta siinä ei ole paikkaa avaimelle. Ilmeisesti yleensä hydraulisen kiristimen kanssa on olemassa ohjain, jonka kannen voi avata ja alta paljastuu pultinpaikka josta löysyttäminen tapahtuu. Tässä siis ei ole paikkaa mistä vääntää avaimella vaan mekanismia puristetaan tangolla vääntämällä. Tangon pitää olla juuri sopivan paksu, ohut iso ruuvari ei välttämättä käy koska vääntöosa vähän heppoisen oloista alumiinia. Kun vääntöä tekee, hydrauliikka ottaa vastaan joten tee pitkä rauhallinen vääntö. Kiristin liikkuu niin hitaasti että tuntuu ettei mitään tapahdu mutta kun vääntötyökaluun minuutin verran nojailee, hihna löystyy lopulta ja sen saa irki.

Vesipumpun vaihto

Suojukset ja tuuletin veks, moottorin edessä oleva välijäähdytin veks, letkuja ja ilmaputkia irti mitä tiellä ja sitten hihnoja vääntämään. Ilmastointilaitteen hihna joka on edessä alhaalla on helppo avata vääntämällä kiristimen alla olevaa pulttia jolloin kiristys löystyy. Huom ei siis väännetä kiristimessä olevaa pulttia vaan sitä mikä on kiinni kiristimen varressa. Otapa kiristin irti duunaamalla sen omaa pulttia niin saat miettiä miten se laitetaan takaisin hihna kireällä sitten. Toisen hihnan irrottamista käsiteltiin jo aluksi. Ihan muuten sivuhuomautuksena vielä tohon lisälaitehihnan kiristimeen liittyen, siinä on iso 17 mm kuusiokoloavaimen paikka näkyvällä paikalla. Siitä ei kuitenkaan saa aikaiseksi mitään. Värkkiä pitää vääntää kuvan osoittamalla tavalla.

Vesipumpun saa nyt irti. Jos ei lähde tollai vaan noin, sitä voi yrittää ruuvata irti käyttämällä 8 mm pitkiä pultteja. Sitten uutta paikalleen.

Uuden pumpun tiivisteet

Pumpussa on kaksi tiivistettä: pumpun ja moottorin välinen iso muotoonleikattu paperitiiviste ja O-rengas etupuolen vesiletkulle. Itsepä en huomannut että O-rengas jäi kiinni vanhaan pumppuun ja jouduin palaamaan lähtöruudun kautta laittamaan sen paikalleen. Tämä on kuitenkin pikkujuttu verrattuna siihen mitä sille paperitiivisteelle olisi pitänyt tehdä.

Koottuani koko roskan pari kertaa, löydettyäni samalla erään ison putken jonka tiivisteet riekaleina, uusi O-rengas tähänkin haettuna ja paikassa ja sitten koeajolla. Silti vuotaa. Vesi tulee ulos pumpun ja moottorin välistä. Tuumailin tätä aikani ja päätin ottaa muutaman ajokilometrin alle pysähtyen välillä lisäämään kanisterista vettä järjestelmään. Kohta vuoto pysähtyi, mikä olikin tosi hyvä koska tarkoitus oli lähteä juuri silloin kummipojan syntymäpäiville 40 kilometrin päähän. Synttärireissun tiivisteet kestivät eivätkä ole sen jälkeenkään alkaneet enää vuotamaan.

Eli se paperitiiviste mikä tulee pumpun ja moottorin väliin, se pitää asentaa paikalleen märkänä. Voi sivellä siihen jäähdytysnestettä tai tiivisteainetta (Hylomar vaikka), tai ihan vaikka vettäkin. Meikäläisen tee-se-itse remontissa annoin moottorin hoitaa kastelutyön jälkikäteen, ei ihan järkevää. Onneksi tiiviste muljahti ajossa oikeaan paikkaan ja jämähti siihen.

Kustannukset

Pumppu about 60 EUR, hihnat yhteensä 30 EUR, O-rengas 1 kpl isoon vesiputkeen joka ei oikeastaan liittynyt tähän remonttiin mutta piti vaihtaa, 0,90 EUR. Työtunnit 5 ja koeajossa 1 tunti. Korjaamolla olisivat varmaan veloittaneet 2-3 tuntia. Nyt kun on itse tehnyt homman kerran osaisi varmaan tehdä uudestaan alle tunnissa. Eniten meni aikaa tuohon hydraulisen kiristimen voittamiseen ja sitten tietenkin sen paperitiivisteen kanssa pähkäilemiseen.

Advertisements
Posted in: Auto, Kodin työt